Studio Gang

PROJECT NAME(S)
Sunset Canopy at Tom Lee Park

PRACTICE LOCATION
Chicago, New York, and San Francisco, USA
Paris, France

PROJECT LOCATION(S)
Memphis, TN

Sunset Canopy at Tom Lee Park: A New Front Porch for Memphis

Memphis is located on a great bluff that rises above the Mississippi River. Since the 19th century, its riverfront has been used as the city’s working “back yard” for industry and transport, cluttered with structures that obstructed the public from accessing the river. Today, Tom Lee Park has reactivated the riverfront as a flourishing hub of community life where Memphis’ diverse people are embracing a closer relationship with the Mississippi and each other. Transforming an underutilized 30-acre dike into a signature public asset, the park has become a new front yard for the city, anchored by a generous front porch: the Sunset Canopy.

Located close to the river’s edge, the Canopy is the park’s central landmark and a year-round hub of social activity and civic gathering. Its sheltering mass timber structure hosts daily recreational uses as well as a wide variety of community programs and events, from free fitness and nature classes to dance lessons, concerts, and interfaith worship. Community engagement was central to project’s design process—a key part of making this porch and surrounding park a welcoming, inclusive space in a historically segregated city.

When seen from further away, the Canopy acts as a beacon beckoning Memphis residents and visitors toward the river. Evoking the industrial cranes that once operated on the riverfront, its material aesthetic embraces the palette of the city and the patina that will come with time. This porch is a place where everyone can feel elevated by the living backdrop of the Mississippi.


La tettoia al tramonto del parco Tom Lee: Un nuovo portico per Memphis

Memphis si trova su una grande scogliera che si erge sul fiume Mississippi. Dal XIX secolo, il suo lungofiume è stato utilizzato come "cortile" di lavoro della città per l'industria e i trasporti, ingombro di strutture che ostruivano al pubblico l'accesso al fiume. Oggi, il Tom Lee Park ha riattivato il lungofiume come un fiorente centro di vita comunitaria, dove i diversi abitanti di Memphis stanno abbracciando un rapporto più stretto con il Mississippi e tra di loro. Trasformando un argine di 30 acri sottoutilizzato in un'importante risorsa pubblica, il parco è diventato un nuovo giardino per la città, con un generoso portico anteriore: il Sunset Canopy.

Situata vicino al bordo del fiume, la tettoia è il punto di riferimento centrale del parco e un centro di attività sociale e di incontro civico durante tutto l'anno. La sua struttura in legno massiccio ospita attività ricreative quotidiane e un'ampia varietà di programmi ed eventi comunitari, dai corsi gratuiti di fitness e natura alle lezioni di danza, dai concerti al culto interreligioso. Il coinvolgimento della comunità è stato centrale nel processo di progettazione, una parte fondamentale per rendere questo portico e il parco circostante uno spazio accogliente e inclusivo in una città storicamente segregata.

Visto da lontano, il Canopy agisce come un faro che richiama i residenti e i visitatori di Memphis verso il fiume. Evocando le gru industriali che un tempo operavano sul lungofiume, la sua estetica materiale abbraccia la tavolozza della città e la patina che verrà con il tempo. Questo portico è un luogo in cui tutti possono sentirsi elevati dallo sfondo vivo del Mississippi.