Lake|Flato + Matsys
PROJECT NAME(S)
Confluence Park
PRACTICE LOCATION
San Antonio, TX
PROJECT LOCATION(S)
San Antonio, TX
COMPLETION DATE(S)
2018
Confluence Park: A Civic Porch for the Mission Reach
Confluence Park embodies the ethos of the porch as a civic and environmental threshold, a space where nature, community, and education converge. A living laboratory, the park is a place of gathering and exchange, fostering civic engagement through architecture that is both inspiring and performative.
Located at the confluence of the San Antonio River and San Pedro Creek, Confluence Park is a portal to the natural realm that celebrates water and the outdoors. The park’s central pavilion, a 6,000-square-foot structure composed of 22 concrete “petals,” exemplifies the porch’s dual role as shelter and facilitator of community. The petals provide shade while funneling rainwater for collection and reuse—shedding water while making space for people. Since opening in 2018, the park has hosted over 2,000 programs and 150,000 students.
You can experience the communal aspect of Confluence Park in this exhibition’s worm’s-eye view of the project and series of community photos that celebrate the park as a destination and host to diverse experiences. Every day, the project serves various uses from educational and recreational purposes to concerts, performances, and community gatherings. As seen in these “found” photos sourced through social media, the park comes alive with the energy and activity of community members.
Confluence Park redefines the porch as a space of generosity—a contemporary commons that invites both civic engagement and environmental stewardship.
Exhibition Design Team: Lake Flato Architects, Andrew Kudless of Matsys, and Stuart Allen.
Parco della Confluenza: Un portico civico per Mission Reach
Il Confluence Park incarna l'etica del portico come soglia civica e ambientale, uno spazio in cui convergono natura, comunità ed educazione. Un laboratorio vivente, il parco è un luogo di incontro e di scambio, che promuove l'impegno civico attraverso un'architettura che è al tempo stesso ispiratrice e performativa.
Situato alla confluenza del fiume San Antonio e del San Pedro Creek, il Confluence Park è un portale verso il regno naturale che celebra l'acqua e l'aria aperta. Il padiglione centrale del parco, una struttura di 6.000 metri quadrati composta da 22 "petali" di cemento, esemplifica il doppio ruolo del portico come riparo e facilitatore della comunità. I petali forniscono ombra e allo stesso tempo incanalano l'acqua piovana per la raccolta e il riutilizzo, eliminando l'acqua e facendo spazio alle persone. Dall'apertura nel 2018, il parco ha ospitato oltre 2.000 programmi e 150.000 studenti.
È possibile sperimentare l'aspetto comunitario di Confluence Park in questa mostra, con una visione a occhio di verme del progetto e una serie di foto della comunità che celebrano il parco come destinazione e sede di esperienze diverse. Ogni giorno il progetto viene utilizzato per vari scopi, da quelli educativi e ricreativi a concerti, spettacoli e incontri comunitari. Come si vede in queste foto "ritrovate", ottenute attraverso i social media, il parco si anima con l'energia e l'attività dei membri della comunità.
Confluence Park ridefinisce il portico come uno spazio di generosità, un bene comune contemporaneo che invita all'impegno civico e alla gestione dell'ambiente.
Team di progettazione della mostra: Lake Flato Architects, Andrew Kudless di Matsys e Stuart Allen.